رفتن به محتوای اصلی
x

آذرماه در دبیرخانه اخلاق در پژوهش چه گذشت؟

فعالیت های انجام شده توسط دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه

1

دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی

  1. از 27 آبان تا 24 آذر 1402، تعداد 132 طرح تحقیقاتی و پایان ­نامه از مدیریت توسعه و ارزیابی تحقیقات و 6 مورد پایان ­نامه خارج دانشگاهی به دبیرخانه کمیته اخلاق ارجاع گردید که جهت بررسی و اخذ کد اخلاقی به کمیته­ مربوطه ارسال شد. 
  2. جلسه هماهنگی و تبادل نظر با حضور مسئول و اعضای دبیرخانه اخلاق در پژوهش دانشگاه درتاریخ 1 آذرماه 1402 در خصوص بررسی مشکلات کمیته های اخلاق و راهکار ایجاد یکسان سازی در بررسی طرح های تحقیقاتی برگزار گردید.1
  3. جلسه روسا، دبيران و كارشناسان كميته هاي اخلاق در پژوهش هاي زيست پزشكي دانشگاه در تاريخ ٧ آذرماه ١٤٠٢ ساعت ١٢:٣٠ با حضور معاون محترم تحقيقات و فناوري به منظور هماهنگی بین کمیته ­های اخلاق و اتخاذ تصمیم­ های مرتبط با سیاست گذاری نحوه عملکرد کمیته­ ها برگزار گرديد. در این جلسه پس از ارائه گزارش دو سال اخير كميته هاي اخلاق، توسط مسئول محترم دبيرخانه اخلاق، در خصوص مشكلات طرح هاي تحقيقاتي ارجاعي به كميته هاى اخلاق و راهكارهاى آن به بحث و گفتگو پرداختند. در پايان معاون محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه ضمن تشكر از زحمات اعضاي كميته هاي اخلاق، بر لزوم رعايت اصول اخلاق در پژوهش در بررسي طرح ها و حفظ محرمانگى موارد ارجاعي به كميته ها تاكيد داشتند.
  4. برنامه های کمیته اخلاق در پژوهش در آذرماه پژوهش 1402 پی گیری و اجرا گردید. این برنامه ها به شرح ذیل می باشد:
  • برنامه آموزشی حضوری/ آنلاین با عنوان «ملاحظات اخلاقی در کارآزمایی های بالینی»: با شرکت 100 نفر از اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه و قطب 7 آمایشی (دانشگاه های علوم پزشکی شهرکرد، کاشان و یزد)، کارمندان و دانشجویان
  • فراخوان دریافت طرح های پژوهشی اخلاق محور با گرنت تشویقی
  • برگزاری مسابقه آنلاین پیام های کوتاه اخلاقی در دو روز متوالی: با شرکت 60 نفر از اعضای محترم هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان

2

گزارش عملکرد کمیته­ های اخلاق مربوطه نیز به شرح ذیل می­باشد:

 

1- کارگروه اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی مؤسسه (دانشگاه)

* این کارگروه در تاریخ 7 آذر ماه 1402 یک جلسه به صورت حضوری تشکیل داده و 7 مورد طرح/ پایان نامه را در این جلسات بررسی نموده است.  همچنین در این جلسه، یک مورد گزارش تخلف پژوهشی جدید و یک مورد گزارش تخلف هم که در جلسه قبل کارگروه مطرح شده بود نیز مطرح گردید.

* از 27 آبان تا 25 آذر ماه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم، 6 کد اخلاقی به طرح­ های تحقیقاتی/ پایان نامه­ ها اختصاص داده شد.

* طرح­ های ارجاع شده به این کارگروه نیز به داوران اخلاقی ارسال و سایر اصلاحیه­ ها پیگیری گردید.

1 2

 

 

2- کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشکده دندانپزشکی ، بهداشت و فناوری های نوین

* این کمیته در  13 آذرماه 1402 یک جلسه به صورت حضوری تشکیل داده و  سه مورد طرح/ پایان­ نامه مداخله ای، ملاحظه دار را بررسی نموده است.

 * از 27 آبان ماه تا 25 آذر ماه ، 27 طرح /پایان نامه دانشگاهی و سه مورد درخواست همکاری با پایان نامه های خارج دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند غربالگری آنها صورت گرفته است.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعا  17 کد  اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پیگیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.

 

3- کمیته اخلاق در پژوهش ­های زیست پزشکی دانشکده ­های داروسازی و تغذیه

* این کمیته در تاریخ­ های­ 1 و 22 آذرماه 1402 دو جلسه به صورت حضوری برگزار کرد. در این جلسات 12 مورد طرح/ پایان­ نامه مداخله ای، ملاحظه دار را بررسی نموده است.

* از 27 آبان تا 25 آذر1402 ، تعداد 14 طرح/پایان نامه به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند غربالگری صورت گرفته است.

*  در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعا 19  کد  اخلاقی به طرح ­های تحقیقاتی/ پایان­ نامه ­ها اختصاص داده شده است.

* پیگیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.

4-  کمیته اخلاق در پژوهش ­های زیست پزشکی دانشکده پزشکی 

* این کمیته در تاریخ­  6  آذر 1402  یک جلسه تشکیل داده و 43 مورد طرح/پایان نامه مداخله ای، ملاحظه ­دار را بررسی نموده است. همچنین در این جلسه­  6 پروپوزال غربالگری و بررسی اصلاحات خارج جلسه را نیز به تایید نهایی رسانده است.

* از 27 آبان تا 25 آذر ماه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم، 23 کد اخلاقی به طرح ­های تحقیقاتی/ پایان ­نامه­ ها اختصاص داده شد.

* طرح ­های ارجاع شده به این کمیته نیز به داوران اخلاقی ارسال و سایر اصلاحیه­ ها پیگیری گردید.

 

5- کمیته اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی دانشکده­ های پرستاری، مدیریت و توانبخشی

* این کمیته در  تاریخ 22/09/1402 یک جلسه به صورت حضوری تشکیل داده و 5 مورد طرح/ پایان نامه مداخله ای، ملاحظه دار را طی آن جلسه بررسی نموده است.

* از 27 آبان تا 24 آذرماه ،  19 طرح /پایان نامه دانشگاهی و 1 مورد درخواست همکاری با پایان نامه های خارج دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند غربالگری آنها صورت گرفته است.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعا 13 کد  اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پیگیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.

 

6- کمیته اخلاق در پژوهش ­های زیست پزشکی مراکز تحقیقاتی الزهرا (س)

* این کمیته در تاریخ­ 5 آذرماه 1402 یک جلسه به صورت حضوری تشکیل داده و 3 مورد طرح/ پایان­ نامه را بررسی نموده است. همچنین از بعد جلسه قبلی در تاریخ 14 آبان تا این جلسه، 61 مورد غربالگری و بررسی اصلاحات خارج جلسه را نیز به تایید نهایی رسانده است.

* از 27 آبان تا 25 آذر ماه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم، 13 کد  اخلاقی به طرح­ های تحقیقاتی/ پایان ­نامه ­ها اختصاص داده شد.

* طرح­ های ارجاع شده به این کمیته نیز به داوران اخلاقی ارسال و سایر اصلاحیه­ ها پیگیری گردید.

 

 7- کمیته تخصصی اخلاق در کار با حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه

* این کمیته در تاریخ­های 7 و 21 آذر 1402 دو جلسه به صورت حضوری تشکیل داده و 7 مورد طرح/ پایان­نامه را در این جلسه بررسی نموده است.

* از 27 آبان تا 25 آذر ماه ، 5 طرح /پایان نامه دانشگاهی و دو مورد درخواست همکاری با پایان نامه های خارج دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند غربالگری آنها صورت گرفته است.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعا  3 کد  اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* بازدید از مراکز تکثیر، پرورش، نگهداری و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی (لانه حیوانات) دانشگاه نیز در تاریخ 30 آبان ماه توسط اعضای محترم کمیته انجام گردید.

6

7

عملکرد نظارتی دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه

* فرایند نظارت اخلاقی بر طرح ­های مصوب حین اجرا پیگیری گردیده و 9 مورد نظارت اخلاقی تکمیل شد.

 

عملکرد آموزشی دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی دانشگاه

* برگزاری کارگاه حضوری و آنلاین با عنوان«ملاحظات اخلاقی در کارآزمایی های بالینی» در تاریخ 18 آذرماه ساعت 14:30-12:30 با تدریس آنلاین سرکار خانم دکتر فریبا اصغری

8

عملکرد توسعه رسانه ای، اطلاع رسانی وآگاهی بخشی رعایت  اخلاق در  پژوهش

* با توجه به شنبه­ های اخلاقی پژوهش، 4 پیام اخلاقی از طریق وب­ سایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه اطلاع ­رسانی گردید. همچنین به صورت پیامک نیز برای اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه ارسال گردید.

9

عملکرد پاسخگویی به استعلام­ های صورت گرفته از دبیرخانه کمیته اخلاق

* در آذر ­ماه 6 مورد استعلام درخواستی از این دبیرخانه پاسخ داده شده است.