رفتن به محتوای اصلی
x

نشست خبری ترجمان دانش، آذرماه پژوهش ۱۴۰۲ در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

به مناسبت آذر ماه پژوهش نشست خبری ترجمان دانش در دانشکده مدیریت در روز دوشنبه مورخ6  آذر ماه 1402 با حضور اصحاب رسانه ، مجریان دو طرح تحقیقاتی، معاون و کارشناسان پژوهشی و روابط عمومی دانشکده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محل سالن پژوهش این مجموعه برگزار گردید. نشست خبری با عنوان "زورگویی سایبری در دانش آموزان" با حضور جمعی از خبرنگاران، اساتید و دانشجویان و با ارائه آقای دکتر مصطفی امینی معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی برگزارشد. در این نشست ابتدا زورگویی سایبری، خصوصیات، کانال ورودی و مصادیق آن تشریح گردید و در ادامه به اثرات زیانبارتر زورگویی سایبری نسبت به زورگویی سنتی و اهمیت پیشگیری از زورگویی سایبری به جهت تشدید مشکلات و رفتارهای ضد اجتماعی، اختلالات روانی و عاطفی، افسردگی، اضطراب، استرس، افت تحصیلی وگرایش به خودآزاری و خودکشی، اشاره شد. در ادامه نقش حفاظتی حمایت اجتماعی از سوی والدین، دوستان و معلمان در زورگو و قربانی بودن سایبری دانش آموزان توضیح داده شد و بر لزوم افزایش و ارتقای حمایت اجتماعی در جهت کاهش زورگو و قربانی بودن سایبری و لزوم به کارگیری نتایج حاصل از این تحقیق در جهت آموزش و حساس سازی والدین و اولیای مدرسه تاکید گردید. در پایان جلسه به سوالات خبرنگاران و حضار پاسخ داده شد و بر تاکید گردیدد .

در ادامه دکتر نصرت آبادی، عضو هیات علمی و مدیر گروه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که یک مطالعه تحت عنوان «وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده و خشونت خانوادگی علیه زنان» را روی ۴۲۷ زن متاهل بین ۱۸ تا ۴۹ سال در شهر اصفهان از ۱۵ مرکز جامع سلامت سطح شهر انجام دادیم؛ گفت: خشونت جسمی سبک علیه زنان در خانوارهای با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین‌تر در شهر اصفهان نسبت به خانوارهای با وضعیت اقتصادی اجتماعی بالاتر؛ بیشتر است؛ همچنین خشونت‌های عاطفی و جنسی و کلامی در این خانوارها بالاتر بود. وی همچنین ادامه داد: خشونت خانگی علیه زنان می‌تواند یکسری پیامدهایی به همراه داشته باشد و عمده پیامدهایش هم بحث آسیب‌های جسمی است که بوجود می‌آورد؛ همچنین بحث نارضایتی از زندگی،  بیماری‌ها و اختلالات روانی و پیامدهای نامطلوب دیگری که در عرصه‌های اقتصادی دارد و شامل افزایش هزینه‌های مراقبتی به دلیل نامطلوب بودن وضعیت اشتغال زنان از آن یاد می‌شود؛ و به همین خاطر امروزه خشونت خانگی علیه زنان فقط یک مشکل سلامتی برای زنان نیست بلکه یک اپیدمی پنهان است که طبق گزارشات مختلف شاید تا 30 درصد این خشونت علیه زنان اصلا به نهادهای ذیربط مثل اورژانس ا جتماعی و پزشکی گزارش نمی‌شود.  ایشان همچنین اشاره کردند که  خشونت‌های عاطفی و جنسی و کلامی علیه زنان در خانوارهای با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین‌تر بیشتر بود. این  شکل از خشونت عاطفی  بصورت بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به زن( به شکل بی توجهی به سخنانش ، درد و غم و اضطرابش وهمچنین بی اعتنایی به درخواست‌ها و نیازهای مالی زن ) بوده و خشونت کلامی نیز به مواردی مثل فحاشی کردن، زخم زبان زدن، و متهم کردن همسر با رفتارهای ناپسند می باشد .

 

ایشان در پایان اظهار کرد: برای پیشگیری و کاهش شدت این خشونت در مرحله اول نگرش زنان را نسبت به خشونت باید تغییر دهیم و این لازمه‌اش این است که یک سیاست‌ها و قوانینی در کشور داشته باشیم که این را حمایت و پشتیبانی کند یعنی ‌این توانمندی را آموزش دهد و مبنا و بستر را برای زن فراهم کند  اما در کشور ما طبق مطالعاتی که داشتیم قوانین عمدتا به این سمت و سو نیست یعنی قوانینی که در حال حاضر داریم مثل قانون مجازات اسلامی مشخصا به خشونت علیه زنان اشاره نکرده به خشونت اشاره کرده