رفتن به محتوای اصلی
x

نشست خبری ترجمان دانش در دانشکده بهداشت برگزار شد

به مناسبت آذر ماه پژوهش نشست خبری ترجمان دانش در تالار کوثر دانشکده بهداشت، روز سه شنبه مورخ21 آذر ماه 1402 با حضور اصحاب رسانه ، مجریان  دو طرح تحقیقاتی، ریاست دانشکده ، معاون پژوهشی، کارشناسان پژوهشی و روابط عمومی دانشکده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محل سالن اجتماعات این مجموعه برگزار گردید.

در این نشست دکترحبیب الله دهقان عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، مجری طرح پژوهشی «طراحی و ساخت پوشش‌های خنک‌کننده موضعی و بررسی عملکردهای ادراکی و فیزیولوژیکی آنها در اتاقک شرایط جوی» به ارایه دستاوردهای پژوهشی پرداخته و بیان داشتند که این طرح به منظور پوشش بیشتر بدن بعد از ساخت جلیغه‌های خنک‌کننده که کمتر از نیمی از سطح بدن را پوشش می‌داد؛ انجام شد. ایشان  گفت: دستاورد این طرح خنک‌کننده‌های تبخیری موضعی «کلاه؛ گردن‌بند؛ مچ‌بند دست و مچ بندپا» است که هیچ تداخلی با وظایف کاری افراد ندارد و در موقع استرس‌گرمایی 2 تا 3 درجه سانتیگراد دمای بدن را کاهش می‌دهد؛ بویژه با توان بالای36 وات در رطوبت30درصد یک وسیله حفاظت فردی مناسب محیط‌های گرم و خشک است.

دکتردهقان اظهار کرد: این طرح  یکی از طرح‌های کاربردی است که توانسته مشکل استرس گرمایی و ناراحتی گرمایی در محیط کار را حل کند.

پس از ایشان دکتر کریم ابراهیم پور، عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط و متخصص سم‌شناسی محیط دانشکده بهداشت علوم پزشکی اصفهان، مجری طرح پژوهشی « ارزیابی کمی و کیفی میکروپلاستیک‌های موجود آب و رسوبات رودخانه زاینده‌رود در سال ۱۳۹۹ »  با بیان این که نمونه‌برداری هم آب و هم بستر آن (رسوب) از ایستگاه چلگرد تا پل شهرستان ایستگاه به ایستگاه انجام شد؛ اعلام کرد: در ایستگاه چلگرد نمونه آبی که بررسی شد، میزان میکروپلاستیک در آب صفر بود؛ اما در خروجی اصفهان، پل شهرستان، در رسوبات بستر رودخانه حدود ۵۵ قطعه پلاستیکی در یک کیلو‌گرم لجن کف رودخانه و در آب رودخانه در یک متر مکعب حدوداً ۶۰ قطعه پلاستیکی در رودخانه بوده است. ایشان با بیان این که یکی از جدیدترین آلاینده‌های زیست محیطی که جلب توجه زیادی کرده موضوع میکروپلاستیک است؛ عنوان کردند: وقتی پلاستیک در ابعاد میکرو وارد محیط زیست می‌شود امکان ورود به بدن جانداران را پیدا می‌کند و جذب بدن می‌شود و جذب این میکروپلاستیک‌ها در درجه اول عوامل مختل کننده هورمونی هستند و سیستم‌های هورمونی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و عواملی مثل ناباروری ، نازایی‌، سقط جنین‌، عوارض التهابی روده و سیستم گوارشی و کبد می‌تواند درگیر کند که تجمع میکروپلاستیک‌ها در بدن و سایر اندام‌ها به آن نسبت داده می‌شود. همچنین سیستم لنفاوی جذب خوبی دارند که سمیت آنها قطعی است..  

ایشان گفت: مطالعه گسترده‌ای انجام شد و ما میزان میکروپلاستیک را از سرچشمه زاینده‌رود در کوهرنگ تا نهایتاً مقطع خروجی شهر اصفهان بررسی کردیم که این قسمت اول مطالعه ما بود و قسمت دوم مطالعه ما از زاینده‌رود تا تالاپ گاوخونی است که بررسی خواهد شد.

ایشان اعلام کرد:  در ایستگاه چلگرد نمونه آبی که بررسی شد، میزان میکروپلاستیک در آب صفر بود.وی  با تاکیدبر این که ما در هر ایستگاه هم آب را بررسی می‌کردیم و هم بستر آب نمونه‌برداری می‌شد؛ ادامه داد: این نشان داد در مسیر رودخانه هرچه جلوتر می‌آییم و در خروجی اصفهان، پل شهرستان، در رسوبات بستر رودخانه حدود ۵۵ قطعه پلاستیکی در یک کیلو گرم لجن کف رودخانه است و در آب رودخانه در یک متر مکعب حدوداً ۶۰ قطعه پلاستیکی در رودخانه بوده است.

دکتر ابراهیم پور؛ با بیان این که یک روند افزایشی در طول مسیر رودخانه داشته است گفت: کاملاً بدیهی است، میزان فعالیت‌هایی که در کنار رودخانه اتفاق می‌افتد و منشا آلودگی است بیشتر فعالیت‌های انسانی و توریستی، همان فعالیت‌های عادی روزانه که در کنار زاینده رود انجام می‌دهیم و مقداری مواد پلاستیک و ظروف یکبار مصرف در محیط‌زیست رها می‌کنیم.

وی افزود: همچنین آزادسازی فاضلاب‌های شهری با روستاها و شهرهایی که در مسیر رودخانه و تعداد آن‌ها کم هم نیست؛ هستند ممکن است پسمانده‌های خانگی را به رودخانه بریزند.

ایشان در پایان با این توضیح که میکروپلاستیک‌های اولیه میکروپلاستیک‌هایی هستند که بشر خودش تولید می‌کند میکروپلاستیک‌های ثانویه آنهایی هستند که پلاستیک‌هایی که در محیط رها می‌شوند و تجزیه  و وارد محیط زیست می‌شوند؛ اظهار کرد: با توجه به مشکلی که میکروپلاستیک‌ها الان ایجاد کرده‌اند‌، در خیلی از کشورها سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده است که استفاده از پلاستیک محدود شود.

در پایان نشست نیز مجریان طرح ها به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دادند.