رفتن به محتوای اصلی
x

نشست خبری ترجمان دانش در دانشکده تغذیه

در نشست خبری ترجمان دانش روز سه شنبه مورخ 21 آذرماه 1402 طرح " بررسی اثر مکملیاری با کورکومین-پیپرین در بیماران مبتلا به ویروس کرونا بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU): یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور"مطرح شد

 

روز سه شنبه مورخ ۲۱آذرماه ۱۴۰۲ نشست خبری ترجمان دانش در خصوص طرح تحقیقاتی آقای دکتر غلامرضا عسکری با عنوان " بررسی اثر مکمل یاری با کورکومین-پیپرین در بیماران مبتلا به ویروس کرونا بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU): یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسو کور" و  با حضور آقای دکتر احمدی فر‌ سرپرست واحد ترجمان دانش، اصحاب رسانه و دانشجویان در سالن دکتر امامی دانشکده تغذیه و علوم غذایی برگزار گردید.

در این نشست مجری طرح بیان کردند که:

ریشه بسیاری از بیماری های مزمن غیرواگیر در سطح جامعه از قبیل دیابت، فشارخون، سندروم متابولیک، کبد چرب و بیماری های قلبی- عروقی ریشه در التهاب و کاهش توان عملکردی سیستم ایمنی بدن دارد. به علاوه، این فرآیند التهابی در بیماران بیمارستانی و مراقبت های ویژه نیز با افزایش مدت زمان بستری و هم چنین تاخیر در بهبودی همراه است.

یکی از مواردی که می تواند موجب کاهش التهاب و بهبود اختلالات التهابی در بیماران گردد گیاهان داروئی است که از جمله این مواد گیاهی می توان به کورکومین به عنوان ماده موثره زردچوبه اشاره کرد. کورکومین دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، تعدیل کننده سیستم ایمنی، اثرات مطلوب روی مقاومت به انسولین، فشار خون، چربی خون، آنزیم های کبدی و بسیاری دیگر از شاخص های مرتبط با سلامتی انسان می باشد و می تواند یک ماده طبیعی بالقوه برای پیشگیری و یا درمان برخی از بیماری ها باشد. ماده موثره طبیعی دیگر پیپرین است که در فلفل یافت می شود. این ترکیب علاوه بر داشتن خواص ضدالتهابی، هنگامی که همراه با کورکومین مصرف می شود می تواند زیست دسترسی و جذب کورکومین را افزایش دهد و باعث افزایش اثرات آن شود.

خوشبختانه زردچوبه و فلفل به عنوان ادویه های محبوب و رایج در فرآیند طبخ غذاهای ایرانی استفاده می شود و مصرف روزانه این ها در حد متعادل می تواند علاوه بر بهبود طعم و رنگ غذا، اثرات سودمند سلامت بخش نیز بر اعضای خانواده داشته باشد. باتوجه به مطالعات جدید از اهمیت و خواص این ترکیبات طبیعی، امروزه این ترکیبات به صورت مکمل غذایی نیز در دسترس می باشند ولی باید به این نکته توجه شود که استفاده از کورکومین و پیپرین به فرم دارویی و مکمل به صورت خودسرانه مجاز نبوده و باید زیر نظر متخصصین تغذیه و پزشکان مصرف شود.

در پایان نیز ایشان به سوالات شرکت کنندگان و اصحاب رسانه پاسخ دادند.