رفتن به محتوای اصلی
x

مهرماه در دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش چه گذشت؟

فعالیت های انجام شده توسط دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه

ردیف

فعالیت  

زمان اجرا

1

ارجاع تعداد 150 طرح تحقیقاتی و پایان­نامه دریافت شده از مدیریت توسعه و ارزیابی تحقیقات و 11 مورد پایان­نامه خارج دانشگاهی به کمیته­ اخلاق مربوطه و سایر فعالیت های دبیرخانه

مهرماه

2

جلسات کارگروه اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی دانشگاه

1403/07/10

1403/07/24

3

جلسات کمیته اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی دانشکده­های دندانپزشکی، بهداشت و فناوری­های نوین

1403/07/09

1403/07/23

4

جلسه کمیته اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی دانشکده­های داروسازی و تغذیه

1403/06/28

5

جلسه کمیته اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی دانشکده پزشکی

1403/07/02

6

جلسات کمیته اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی دانشکده­های پرستاری، مدیریت و توانبخشی

1403/06/28

1403/07/18

7

فعالیت کمیته اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی مراکز تحقیقاتی الزهرا (س)

مهرماه

8

جلسات کمیته تخصصی اخلاق در کار با حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه

1403/07/03

1403/07/17

9

فعالیت برنامه آموزشی دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه 

مهرماه

10

عملکرد توسعه رسانه­ای، اطلاع­رسانی وآگاهی بخشی رعایت اخلاق در پژوهش دانشگاه

1403/06/31

1403/07/07

1403/07/14

1403/07/21

11

عملکرد پاسخگویی به استعلام های صورت گرفته از دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه

مهرماه

دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی

  1. از 25 شهریور تا 24 مهر ماه1403، 150 مورد طرح تحقیقاتی و پایان­ نامه از مدیریت توسعه و ارزیابی تحقیقات از طریق سامانه پژوهشیار در دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش دریافت و متعاقبا کمیته های مربوطه  ارجاع گردید. 

  2. در این مدت 11 مورد پایان­ نامه خارج دانشگاهی نیز از طریق کارتابل به دبیرخانه کمیته اخلاق واصل شده که به کمیته های مربوطه ارجاع گردیده است.

 

گزارش عملکرد کمیته­ های اخلاق مربوطه نیز به شرح ذیل می­باشد:

 

1- کارگروه اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی دانشگاه

* از 25 شهریور تا 24 مهرماه 1403 ، 7 مورد طرح /پایان نامه دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند بررسی آنها صورت گرفته است. 

* این کمیته یکصد و هشتاد و سه و یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه خود را در تاریخ های 10 و 24 مهرماه 1403 برگزار نموده و 20 طرح / پایان نامه و اصلاحیه انجام شده را در طی دو جلسه مورد بررسی قرار داد. یک مورد مقاله رترکتی و تعدادی نامه وارده نیز بررسی گردید. سایر طرحهای ارجاع شده در روند داوری / غربالگری دائمی اعضا کمیته بررسی گردید.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعاً 13 مورد کد  اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پی گیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.

2- کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشکده دندانپزشکی، بهداشت و فناوری های نوین

* از 25 شهریور تا 24 مهرماه 1403 ، 14 مورد طرح /پایان نامه دانشگاهی و یک مورد خارج دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند بررسی آنها صورت گرفته است. 

* این کمیته دوازدهمین و سیزدهمین جلسه خود را در تاریخ های 9 و 23 مهرماه 1403 به صورت حضوری تشکیل داده و 11 طرح / پایان نامه مداخله ای یا ملاحظه داررا در طی دو جلسه مورد بررسی قرار داد. سایر طرحهای ارجاع شده در روند داوری / غربالگری دائمی اعضا کمیته بررسی گردید.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعاً 27 مورد کد  اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پی گیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.


 

3- کمیته اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی دانشکده­ های داروسازی و تغذیه

* از 25 شهریور تا 24 مهرماه 1403 ، 21 مورد طرح /پایان نامه دانشگاهی و یک مورد خارج دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند بررسی آنها صورت گرفته است. 

* این کمیته یازدهمین جلسه خود را در تاریخ 28 شهریورماه 1403 به صورت حضوری تشکیل داده و 3 طرح / پایان نامه مداخله ای یا ملاحظه دار را در آن جلسه مورد بررسی قرار داد. سایر طرحهای ارجاع شده در روند داوری / غربالگری دائمی اعضا کمیته بررسی گردید.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعاً 12 مورد کد  اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پی گیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.

 

4-  کمیته اخلاق در پژوهش ­های زیست پزشکی دانشکده پزشکی 

* از 25 شهریور تا 24 مهرماه 1403 ، 63 مورد طرح /پایان نامه دانشگاهی و یک مورد خارج دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند بررسی آنها صورت گرفته است. 

* این کمیته پنجمین جلسه خود را در تاریخ 2 مهرماه 1403 به صورت حضوری تشکیل داده و 3 طرح / پایان نامه مداخله ای یا ملاحظه دار را در آن جلسه مورد بررسی قرار داد. سایر طرح های ارجاع شده در روند داوری / غربالگری دائمی اعضا کمیته بررسی گردید.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعاً 57 مورد کد  اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پی گیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.

 

5- کمیته اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی دانشکده­های پرستاری، مدیریت و توانبخشی 

* از 25 شهریور تا 24 مهرماه 1403 ، 21 مورد طرح /پایان نامه دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند بررسی آنها صورت گرفته است. 

* این کمیته چهل و دومین و چهل و سومین جلسه خود را در تاریخ های 28 شهریورماه و 18 مهرماه 1403 به صورت حضوری تشکیل داده و 20 طرح / پایان نامه مداخله ای یا ملاحظه دار را در طی دو جلسه مورد بررسی قرار داد. سایر طرحهای ارجاع شده در روند داوری / غربالگری دائمی اعضا کمیته بررسی گردید.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعاً 15 کد  اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پی گیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.

6- کمیته اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی مراکز تحقیقاتی الزهرا (س) 

* از 25 شهریور تا 24 مهرماه 1403 ، 19 مورد طرح /پایان نامه دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند بررسی آنها صورت گرفته است. 

* این کمیته طرحهای ارجاع شده را در روند داوری / غربالگری دائمی اعضا کمیته بررسی نموده است.

*  در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم،  مجموعاً 25 کد اخلاقی به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پی گیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است.

 

7- کمیته تخصصی اخلاق در کار با حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه 

* از 25 شهریور تا 24 مهرماه 1403 ، 8 مورد طرح /پایان نامه دانشگاهی و 4 مورد خارج دانشگاهی به این کمیته ارجاع گردیده و ارسال به داوران و روند بررسی آنها صورت گرفته است. 

* این کمیته چهل و سومین و چهل و چهارمین جلسه خود را در تاریخ های 3 و 17 مهرماه 1403 به صورت حضوری تشکیل داده و 16 طرح / پایان نامه را در طی دو جلسه مورد بررسی قرار داد. سایر طرحهای ارجاع شده را در روند داوری / غربالگری دائمی اعضا کمیته بررسی نموده است.

* در این بازه، پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم، مجموعاً 7 کد  اخلاقی و 2 تأییدیه اخلاقی  به طرح های تحقیقاتی/ پایان نامه ها اختصاص داده شده است.

* پی گیری اصلاحیه ها و سایر تعاملات با مجریان محترم صورت گرفته است. 

 

عملکرد نظارتی دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه

* در این بازه 9 مورد نظارت اخلاقی بر اجرای طرح/ پایان نامه های تحقیقاتی صورت گرفت

 

عملکرد آموزشی دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش­های زیست پزشکی دانشگاه 

* صدور گواهی شرکت کنندگان در برنامه آموزشی " ملاحظات اخلاقی در انتشار یافته های پژوهشی"

این برنامه آموزشی در تاریخ 24 شهریورماه 1403 با تدریس سرکار خانم دکتر ندا یاوری متخصص اخلاق پزشکی و عضو محترم هیأت علمی دانشگاه به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید. پیگیری های مربوط به صدور گواهی شرکت کنندگان انجام گردید و گواهی ها صادر گردید.

* پیگیری برگزاری برنامه آموزشی "ملاحظات اخلاقی در پژوهش با گروه های آسیب پذیر"

پیگیری های لازم درخصوص برگزاری این برنامه آموزشی از قبیل صدور مجوز کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، تهیه پوستر و ... انجام گردید.

 

عملکرد توسعه رسانه ای، اطلاع رسانی وآگاهی بخشی رعایت اخلاق در  پژوهش

* در شنبه ­های اخلاق در پژوهش، 4 پیام اخلاقی از طریق وب­سایت و شبکه اجتماعی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه و شبکه اجتماعی اعضای هیأت علمی دانشگاه اطلاع رسانی گردید. همچنین هر هفته به صورت پیامک نیز برای کلیه اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه ارسال گردید.

 

عملکرد پاسخگویی به استعلام ­های صورت گرفته از دبیرخانه کمیته اخلاق

از 25 شهریور تا 24 مهرماه 1403، 8 مورد استعلام درخواستی از این دبیرخانه، پاسخ داده شده است.