رفتن به محتوای اصلی
x
  • اپلیکیشن آزمایشات کنترل کیفیت شیر و فراورده‌های لبنی طراحی شد.

    شیر و فراورده‌های لبنی براساس استاندارد ملی ایران به گروه‌های اصلی شیر، بستنی، پنیر، محصولات جانبی پنیر، خامه، ماست، نوشیدنی بر پایه لبنی، کشک و کره تقسیم‌بندی شده است. این اپلیکیشن با هدف پوشش تمامی آزمون‌های عمومی و اصلی معیارهای شیمیایی و میکروبی باتوجه به استانداردهای تعریف شده در سازمان ملی استاندارد ایران و تسهیل در دسترسی به روش‌های آزمون و پایش کیفیت و سلامت شیر و فراورده‌های لبنی با استفاده از خدمات الکترونیک و تکنولوژی سلامت طراحی شده است.

  • بررسی راهکارهای مقابله با ناباروری با رویکرد زوجی می‌تواند به ارتقا سلامت روان زوجین نابارور کمک کند.

    راهکارهای مقابله‌ای که هر یک از زوجین برای تعدیل بحران ناباروری استفاده می‌کنند با اثرات متفاوتی بر سلامت روان همسر همراه هستند. راهکارهای مقابله‌ای ممکن است دارای اثر محافظتی باشند در حالیکه برخی دیگر می‌توانند ناسازگاری عاطفی را در زوج‌های نابارور افزایش دهند. توجه به اینکه راهکارهای مقابله‌ای اثرات متفاوتی بر سلامت روان افراد دارد، توجه به استراتژی‌های مقابله‌ای باید یک هدف مهم در درمان ناباروری باشد که لازم است در بستر اجتماعی و فرهنگی خاص هر جامعه بررسی شوند.

  • مصرف زرشک منجر به کاهش انسولین خون می‌شود.

    اگرچه ارتباط بین مصرف زرشک با شاخص‌های قند خون به خوبی مشخص شده است اما نتایج مطالعات با هم در تناقض می باشند. هدف از این مطالعه، تاثیر مصرف زرشک بر روی شاخص‌های قندخون بود. منابع الکترونیکیPubMed, Scopus ‌‌و Google Scholar ‌بدون اعمال هیچ‌گونه محدودیت به منظور یافتن مقالات مرتبط جستجو شد. هفت مقاله وارد متا آنالیز شدند.

  • هرچه میزان دوز مصرفی کورتیکواستروئیدها پایین باشد، احتمال نارسایی آدرنال و کاهش ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپین هم کمتر می‌شود.

    بیمارانی که تحت درمان طولانی مدت گلوکوکورتیکوئید قرار دارند در طول درمان در معرض خطر ابتلا به نارسایی آدرنال هستند. هدف از این مطالعه، بررسی میزان آدرنوکورتیکو تیروپین هورمون و نارسایی غده ادرنال در بیماران مبتلا به ضایعات پمفیگوس پوستی- مخاطی با مصرف کورتیکوستروئید خوراکی در شهر اصفهان  بود. 43 بیمار مبتلا به پمفیگوس پوستی مخاطی مراجعه کننده به مرکز تحقیقات پوست بیمارستان الزهرا اصفهان و دانشکده دندانپزشکی بررسی شدند.

  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه دو گوجه

    محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طی بررسی 120 مطالعه کوهورت دنیا در ارتباط با نقش گوجه و خطر ابتلا به سرطان نشان داده شده که سطح دریافت رژیمی و غذایی لیکوپن و سطح خونی آن می تواند در دراز مدت در کاهش خطر سرطان نقش داشته باشد. 

    به گزارش خبرنگار وبدا، امید صادقی در ارتباط با طرح تحقیقاتی با عنوان " بررسی ارتباط بین مصرف گوجه و مصرف لای کوپن که ماده موثر آن است و سطح خونی لای کوپن با ریسک و خطر ابتلا به سرطان" اظهار داشت: اثرات ضد سرطان گوجه به خاطر لای کوپن است که رنگدانه گوجه محسوب میشود و جزو آنتی اکسیدان ها است . 

  • بومی سازی نوار تست قند خون توسط تیم تحقیقاتی علوم پزشکی اصفهان

    محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر از بومی سازی نوار تست قند خون توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه درحالی داد که پیش از این نوارهای تست قند خون از دیگر کشورها وارد ایران میشد. 

  • درمان زخم پیش رونده سالک در یک کودک 2 ساله

    محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با تلاش فراوان و استفاده از روش های پژوهشی درمان زخم پیش رونده سالک در یک کودک 2 ساله با موفقیت انجام شد. 

    به گزارش واحد ترجمان دانش معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر بهاره سادات ابطحی نایینی در خصوص "علت غیر معمول زخم بزرگ در پا، پیودرما گانگرنوزوم لیشمانیوز جلدی" اظهار داشت: با تحقیقی که بر روی یک کودک 2 ساله با زخم غیر معمول در ساق پا انجام گرفت، یک فرم نادر از بیماری سالک تشخیص داده شد. 

  • مهار رگ زایی با استفاده از آنتی بادی ها در بیماران سرطانی

    رگ ‏زایی درمانی می‏تواند روش کارآمدی برای درمان سرطان محسوب گردد. بدین منظور شناسایی جنبه ‏های مختلف آنزیوژنز ( رگ زایی) در تومور(سرطان) بسیار مهم است. تکوین رگ‏ های عمل‏کردی در درون تومورها برای رشد آن ضروری است، رگ‏ زایی در تومور با میانجی‏گری مولکول‏ های مختلف القا می ‏شود. تعادل بین عوامل پیش ‏برنده و مهار کننده رگ ‏زایی این فرآیند را به ‏شدت کنترل می‏ کند، این واقعیت منجر ‏به طراحی عوامل درمانی بر علیه رگ ‏زایی در تومور شده است. 

  • ترکیب گیاهی که تنگی نفس جانبازان ریوی را کاهش داد

    محققان ایرانی با ترکیب گیاهی در شکل جوشانده و کپسول توانستند تنگی نفس جانبازان ریوی را بهبود ببخشد. 

  • برنامه " مراقبت از راه دور نوزادان نارس بعد از ترخیص" تدوین شد

    یک محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بدنبال یک پژوهش ترکیبی بر روی مادران دارای نوزادان زود متولد شده در سطح بیمارستان های اصفهان ، " برنامه مراقبت از راه دور نوزادان نارس پس از ترخیص" تدوین شد.